2008. április 1., kedd

Kapcsolat függőség

Mostanában sokat gondolkodtam azon, hogy miért van az, hogy vannak emberek akik nem képesek párkapcsolat nélkül élni. Egyszer csak rábukkantam egy pszichológiával foglalkozó oldalon, hogy ennek a jelenségnek immár neve is van: kodependencia.

Eredetileg ezt a kifejezést olyan személyekre használták, akik egy függő beteg személy mellet éltek, és mindenáron segíteni akartak a másik félen. Ennek a pszichológiai magyarázatától most eltekintek.

Íme néhány szabály amiből felismerhető ha valaki eben a kóros állapotban leledzik.

"A kodependenciát okozó családokban uralkodó szabályok:

- Nem beszélünk a problémákról
- Nem fejezzük ki nyíltan az érzéseinket, tartsd meg őket magadnak
- Legjobb az indirekt kommunikáció, valaki közvetítőként működik másik két ember között. Ez az, amit a terápiában triangulációnak /háromszögelésnek/ hívunk.
- Légy erős, jó, szabály követő és hibátlan
- Lehessünk nagyon büszkék rád
- Ne légy önző
- Kövesd azt, amit mondok, ne azt, amit csinálok
- Ne légy játékos, ne játssz
- Ne borítsd ki a bilit"

Forrás

Természetesen a gyerek nevelésben szigorúan kerülendők a fenti szabályok.

TA-val kapcsolatos vonatkozásai lehetnek: "Én csak segíteni probálok...", "Láthatod mindent megpróbáltam...", esetleg Perpatvar játszmák. Megdöbbentő lehet belegondolni, hogy egy "Én csak segíteni próbálok" játékos milyen kusza tranzakciókat folytathat egy "Láthatod mindent megpróbáltam" játékossal. Vááá, már a gondolat is borzasztó....

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kodependencia. szép szó... ctrl-c-vel másoltam, mert még megjegyezni is nehéz... olyan mintha gépszóróval lőnének rád... kemény... és amit jelent is... olyan, mint az energiavámpír... kell valaki, akinek a vérét szívhatja, vagy aki a vérét szívhatja...